بازاریابی

لید چیست: +21 روش تولید لید و سرنخ (Lead generation)

4.8
(31)

حتما در مطالبی که به حوزه دیجیتال مارکتینگ مرتبط هستند بارها با کلمه لید (lead) یا حتما در مطالبی که به حوزه دیجیتال مارکتینگ مرتبط هستند بارها با کلمه لید (lead) یا سرنخ مواجه شده اید. یکی از اصطلاحات رایج در حوزه دیجیتال مارکتینگ lead (لید) یا سرنخ است و ما در این مقاله درباره لید چیست و جذب لید چه اهمیتی در بازاریابی دارد و همچنین از روشهای جذب لید بیشتر باهم صحبت می‌کنیم.

لید (lead) چیست؟

سرنخ یا لید (lead) یک شانس است تا با جذب آنها موجب تبدیل مخاطبان به مشتریان شوند و خدمات و محصولات خود را در کسب و کاری که دارید به فروش برسانید. گرفتن لید از کاربران یکی از راه های ارتباطی قوی بین شما و کاربران یا مشتریان بالقوه شما است و هر چقدر این لیدها باکیفیت تر و بیشتر باشد احتمال خرید مشتری از سایت شما افزایش پیدا می‌کند و کاربران شما به مشتری وفادار برای شما تبدیل می‌شوند.

ماجرای lead یا سرنخ ها را با یک مثال ساده بررسی می‌کنیم فرض کنید شما وارد یک سایت مراقبت های پوست شده اید و در نظرسنجی انلاین مراقبت از پوست خود شرکت کرده اید و در روز بعد ایمیلی از طرف یک کلینیک زیبایی دریافت می‌کنید که از شما می‌پرسند آیا می‌توانند به شما در مراقبت هایی از پوست مشاوره دهند یا خیر. این روش از بازاریابی شما را به کسب و کار علاقه مند می‌کند و به اندازه بازاریابی های تلفنی ازاردهنده نیستند در اینجا شما به یک سرنخ یا لید (lead) تبدیل شده اید.

تولید لید چیست؟

تولید لید فرایندی است برای شناسایی و جذب و تبدیل کاربران به مشتریان احتمالی و در اخر مشتریان وفادار. اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید حتما سعی کردی تا با استفاده از روشهای مختلف مشتریان احتمالی خود را برای رشد و گسترش خدامت و محصولات کار خود شناسایی کنید.

معرفی 20 روش جذب لید

در ادامه مقاله روش‌های جذاب تولید لید را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

1- تولید لید از طریق منشی پیامکی

یکی از ویژگی های خطوط اختصاصی و منشی پیامکی ، قابلیت دریافت پیامک است . در این حالت شما می توانید پس از ارسال پیامک انبوه ، افرادی را که عدد خاصی را برای شما ارسال کرده اند را به عنوان لید نشانه گذاری کنید . اگر از این روش میخواهید استفاده کنید و نیاز به راهنمایی دارید از طریق کامنت سوال خود را با ما در میان بگذارید.

2- تولید سرنخ با سئو

یکی از بهترین روش های جذب لید، ایجاد لید از طریق سئو است. وقتی شما سایت خود را بر اساس اصول سئو بهینه سازی می‌کنید صفحات وب سایت شما بیشتر و در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو قرار می‌گیرند و کاربران بیشتری کسب و کار شما را از این طریق پیدا می‌کنند.

3- ایجاد لید با ایمیل

تولید لید از طریق ایمیل روشی دیگر برای ارتباط با مشتری است که 78 درصد  کسب و کارها  برای جذب لید از ایمیل و تبدیل لیدهای واجد شرایط استفاده می‌کنند. کسب و کارها با استفاده از ایمیل کاربران خود را بر اساس ویژگی های مختلف به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می‌کنند و کمپین ایمیلی خود را متناسب با دغدغه ها و علاقه های کاربران اجرا می‌کنند.

4- جذب لید با تولید محتوا

یکی دیگر از روشهای قدرتمند برای ایجاد لید تولید محتوا است. کسب و کارها با تولید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد  موجب جذب و جلب توجه مخاطبان در قسمت های مختلف قیف فروش و هدایت مخاطبین به سمت لید شدن می‌گردد.

5- جذب لید از طریق شبکه‌های اجتماعی

تولید سرنخ  از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، و… یکی از استراتژی های پر چالش برای ایجاد لید lead است که مشتری های احتمالی زیادی برای کسب و کار شما ایجاد می‌کنند.

6- تولید سرنخ با تبلیغات

تبلیغات یکی دیگر از روش های جذب لید است که بسیار موثر است در این روش از تولید سرنخ کسب و کارها تبلیغات مربوط به حوزه خود را در کانال های مختلف مانند وب سایت ها، شبکه های اجتماعی یا موتورهای جستجو انتشار می‌دهند.

7- جذب لید با وبلاگ

ایجاد لید از طریق وبلاگ روش دیگری از تولید سرنخ است و شما می‌توانید با نوشتن محتوا و لینک دهی در محتوا در حوزه کسب و کار خود موجب جذب لید شوید.

8- ایجاد لید با مطالب رایگان و کاربردی

یکی از روش های رایج جذب لید ارائه مطالب یا ویدئو های آموزشی رایگان و کاربرید است که کاربران به ان علاقه مند هستند و برای دریافت آن باید ایمیل، نام و شماره تلفن و… را ثبت کنند.

9- جذب لید با دسترسی محدود

دسترسی محدود به مخاطبین برای مطالب کاربردی و ارزشمند یکی دیگر از روش های تولید سر نخ است که مخاطب حاضر است برای دسترسی به این اطلاعات ارزشمند اطلاعاتی از خود را ثبت کند.

10- تولید سرنخ با پیدا کردن شغل

وقتی کاربری برای پیدا کردن یک فرصت شغلی مناسب اقدام می‌کند یک راه خیلی خوب برای جذب لید است

11- ایجاد لید با کد تخفیف

دریافت کد تخفیف یکی دیگر از روش های جذب لید از کاربران است تا با ارائه ایمیل یا شماره و پر کردن فرم از تخفیفات برخوردار شوند. همیشه با اولین خرید می توانید درصد بیشتری لید ایجاد کنید.

12- ایجاد لید با ارائه نسخه دمو

یکی از راه های تولید لید استفاده کاربران از برنامه ها یا نرم افزارهایی به صورت آزمایشی برای مدت محدود است. مخاطبان حتما برای استفادة نسخه ی دمو به مدت محدود باید اطلاعاتی را برای شما وارد کنند این روش فروش نسخه اصلی این برنامه را آسانتر و راحت تر خواهد کرد.

13- جذب لید از طریق بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی یکی دیگر از روش های تولید سرنخ در کسب کار است که درصد بالایی نزدیک به 60درصد  از تولید لید را شامل می شود. در این روش از تولید سرنخ یا جذب لید مشتری با معرفی محصول شما به چندین نفر دیگر و سوق دادن آنها به سمت برند شما شکل می‌گیرد و در مقابل شما پاداشی را برای فرد بازاریاب در نظر می‌گیرد. این مسئله چرخة خوب و بی پایانی را شکل می‌دهد به این صورت با معرفی محصول شما به فرد دیگر و همینطور فرد به فرد با محصولات شما اشنا می‌شوند.

14- ایجاد لید با وبینار

یکی دیگر از روش های جذب لید برگزاری وبینار ها با موضوعات کاربردی و مفید است و کاربرانی که به این حوزه از اطلاعات علاقه مند هستند برای ثبت نام و شرکت در وبینار باید حتما اطلاعاتی از خود را وارد کنند.

15- تولید سرنخ با کامنت

در همه وب سایت هایی جایی در انتهای سایت برای نوشتن کامنت وجود دارد که می تواند به تولید سرنخ از طریق کامنت کمک کند جذب لید از طریق کامنت ساده ترین راه تولید سرخ است به این صورت که با گذاشتن کادری در بخش کامنت ها با عنوانی که اگر برای کامنتی که مخاطب نوشته پاسخی داده شده است از طریق پیامک یا ایمیل به او اطلاع داده شود این کار موجب بازگشت کاربر به سایت شما نیز خواهد شد.

16- جذب لید با ثبت نام یا عضویت در سایت

یکی دیگر از روش های جذب لید زمانی است که فردی می‌خواهد برای بازدید از سایت شما وارد شود باید در آن سایت ثبت نام کند یا در آن عضو شود تا از اطلاعات کامل سایت بهره مند شود.

17- تولید سرنخ با بهینه سازی خبرنامه سایت

تولید لید از طریق باکس خبرنامه اختصاصی در سایت از روش های جذب لید است که با کمی خلاقیت در شیوه جذب مخاطب یا متن و پیشنهادهای جذاب کاربر را مشتاق به وارد کردن اطلاعات خود می‌کند.

بعد از وارد کردن اطلاعات توسط کاربر و بدست اوردن سرنخ خبرها و پیشنهادات سایت برای کاربر در خبرنامه پیامکی ارسال خواهد شد.

18- جذب لید با پاپ آپ

استفاده از پاپ آپ یکی از روش های تولید لید است که فرد با وارد کردن اطلاعات خود در مقابل یک کتاب یا مطلب هفتگی یا ویدئویی دریافت می کند البته این پاپ آپ نباید به محض ورود به سایت نمایش داده شود که در این صورت حتی موجب ترک کاربر خواهد شد. پاپ آپ می‌تواند بعد اسکرول به انتهای صفحه یا 30 ثانیه بعد ورود برای کاربر ظاهر شود تا موجب آزار کاربر نشود.

19- ایجاد لید با دوره های آموزشی

شما برای تولید لید می‌توانید بخش کوتاهی از دوره های آموزشی را در اختیار کاربران قرار دهید تا در صورت علاقمندی و پر کردن فرم و اطلاعات خود برای خرید یا ارسال این دوره های آموزشی از طریق ایمیل اقدام کنند و همین یکی از روش های جذب لید است.

20- جذب لید با برگزاری مسابقه

یکی از روش های جذب لید برگزاری مسابقه و کمپین در سایت است و کاربر با پاسخ دادن به سوالات مورد نظر به شما در پیدا کردن به پرسونای شخصی خود کمک خواهد کرد و شما می توانید با جمع آوری اطلاعاتی در مورد نیازهای او شانس اینکه کاربر را به تولید لید بیشتر برای سایت تبدیل کنید افزایش خواهد یافت.

21- ایجاد لید از طریق فرد به فرد

اخرین راهی که می‌توانید برای ایجاد لید اقدام کنید از طریق فرد به فرد است با اینکه این روش از تولید سرخ متفاوت تر از سایر روش های جذب لید است؛ اما به تولید لید در حوزه کسب و کار شما کمک می‌کند.

انواع لید چیست؟

  • لید واجد شرایط بازاریابی (MQL) : لید (lead) واجد شرایط بازاریابی (Marketing Qualified Lead) کاربرانی که با فعالیت های شما در ارتباط هستند؛ مانند دانلود یک کتابچه یا دانلود یک برنامه آموزشی اما تمایل ندارند درباره خرید پیشنهادی دریافت کنند.
  • لید واجد شرایط فروش (SQL) : لید (lead) واجد شرایط فروش (Sales Qualified Lead) مخاطبانی هستند علاقه دارند از شما خرید کنند؛ مانند فردی که با پر کردن فرم سوالی از محصول شما می‌پرسد.
  • لید واجد شرایط محصول (PQL) : لید (lead) واجد شرایط محصول (Product Qualified Lead) افرادی که از خدمات یا محصول شما استفاده کرده اند علاقه به خرید از شما هستند. مانند افرادی که نسخه های رایگان از دوره های آموزشی را با پیشنهاد ارتقای امکانات دریافت می‌کنند تمایل خود را به مشتری شدن نشان می دهند.

جایگاه لید در قیف فروش

برای اینکه سرنخ ها به مشتری بالقوه یا یک مشتری وفادار تبدیل شوند باید از مرحله قیف فروش بگذرند اگر هر فردی بعد اشنایی با محصول شما به مشتری وفادار تبدیل می‌شد قیف فروشی وجود نداشت.

جایگاه لید در قیف فروش به این صورت است که لیدها از سر گشادتر قیف وارد می‌شوند و مرحله به مرحله تعداد سرنخ ها کمتر می‌شود تا جایی که تنها درصد کمی سرنخ به انتهای باریک قیف می رسند و به مشتریان همیشگی تبدیل می شوند.

اهمیت لید (lead) در بازاریابی چیست

هیچ کسب و کاری به مشتری ثابت راضی نیست و همیشه در حال پیدا کردن راهی است تا درآمد و پول بیشتری کسب کند و این آرزوی هر فرد در کسب و کاری که راه اندازی میکند است تا کسب و کار خود را گسترش بدهد و درآمدش افزایش یابد و شما هنگامی که فردی به محصولات و خدمات کسب و کار شما علاقه داشته باشد بسیار راحت‌تر و ساده تر می توانید آن کاربر را به مشتری تبدیل کنید.

در اینجا چند دلیل کلی از اهمیت لید در بازاریابی را برای شما توضیح می‌دهیم:

حمایت از رشد سالم و گسترش کسب و کارها: هیچ کسب و کاری بدون داشتنlead یا سرنخ ها رشد نمی‌کنند حتی معرفی فرد به فرد توسط خود مشتریان به اندازه دلخواه کار شما را گسترش نمی دهد تولید لید یکی از راه های ارتباطی برای تبدیل مشتری احتمالی به مشتری ثابت است و برای همین شما به تولید لید نیاز دارید.

تبدیل طبیعی کاربر به مشتری: کسب و کارها با تولید لید بسیار طبیعی می‌توانند مخاطبین را به مشتریان تبدیل کنند و انها را با سرعت و با روشهایی مانند پرکردن فرم تماس، یا دانلود راهنمای آنلاین و….که مورد علاقه خودشان است از فرد بازدیدکننده به مشتری باری کسب و کار تبدیل شوند.

جذب لید واجد شرایط: یکی از راه ها برای جذب مشتری واجد شرایط تولید لید lead است؛ زیرا بسیاری از روش هایی مانند تماس گرفتن با مشتری های احتمالی ممکن است باعث ازرده خاطر شدن فرد گردد و هیچ وقت به سراغ برند و کسب وکار شما نیایید و اکثر این روش بازدهی مطلوبی ندارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تولید leda یا مفهوم لید و روش های جذب لید را برای شما به طور مختصر برای شما مطرح کردیم امیدوارم تا آخر مقاله با ما بوده باشید و از خواندن مقاله بهره برده باشید.

آیا این مقاله مفید بود ؟

به این مقاله امتیاز دهید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد رای 31

هنوز کسی امتیاز نداده ، شما اولین نفر باشید!

3 دیدگاه ها

  • سمیه می گوید:

    سلام وقتتون بخیر اصطلاح لید رو خیلی کامل و باجزئیات توضیح دادید ممنون از مطالب مفیدتون

  • امیرحسین می گوید:

    سلام چقدر جالب من نمیدونستم بعد از هر ثبت شماره یا ایمیل امکان داره از اطلاعاتم برای پیامک های تبلیغاتی یا اطلاع رسانی استفاده کنند .

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ارسال پیامک تست

جهت ارسال پیامک تست ، شماره تلفن خود را وارد نمایید
کد کپچا
ثبت نام
ورود